Øremider

Hvad er øremider hos katte?

En øremide er en lille parasit, der lever i kattens øregang. Den er meget mobil og kan derfor også træffes andre steder på kroppen. Øremider er årsagen til mange tilfælde af øregangsbetændelse hos katte og findes hyppigst hos killinger.

Symptomerne på øremider er kløe i ørene, ryster på hovedet og meget sort indhold i øregangene

Ved at kigge ind i øret med et otoskop prøver at gemme sig. Hvis vi ikke kan se miderne direkte, kan vi undersøge noget af øresekretet i et mikroskop.

Øremider kan behandles på flere måder, og vi vælger i det enkelte tilfælde den bedste behandling. Hvis miderne f.eks. har medført øregangsbetændelse eller eksem, er det ikke nok at dræbe dem.

Man skal også behandle følgesygdommene.

Det er vigtigt, at alle hunde og katte i huset bliver behandlet – det er ikke rart at være angrebet af øremider, men heldigvis er de oftest ret nemme at komme af med. I de fleste tilfælde efterlader et øremideangreb ikke permanente skader.

Øremider er smitsomme. De overføres ved tæt kontakt f.eks. når kattene sover sammen. Voksne katte er ikke ligeså modtagelige over for øremider, som killinger er. Derfor ses øremider hyppigst hos unge katte.

oremide_web

Øremider kan overføres fra hund til kat og omvendt. Det er vigtigt at huske, når man skal til at behandle. Men det er meget sjældent med øremider hos hund. Vi ser forholdsvis tit øremider hos vildkatte, eller katte der strejfer omkring.

Så tjek ørene med det samme, når du anskaffer en killing/kat.